Recenzia: Kronika druhej svetovej vojny

Obálka knihy Kronika druhej svetovej vojnyHneď v úvode treba povedať, že toto nie je obyčajná kniha. Je to kronika najrozsiahlejšieho ozbrojeného konfliktu v dejinách ľudstva. Viac ako 500 strán chronológií, máp, fotografií, registrov mien i miest. Treba povedať, že kniha splnila moje očakávania. Ale poďme pekne po poriadku.

Kniha s jasným titulom Kronika druhej svetovej vojny vychádza z nemeckého originálu. Našťastie sa ho však kŕčovito nedrží. Ide totiž o „lokalizovanú“ verziu – autori teda slovenským čitateľom nepredkladajú obyčajný preklad nemeckého diela. Kronika je doslova „prekopaná“ a obohatená a detaily viažuje sa k slovenskému, prípadne stredoeurópskemu prostrediu.

Kronika začína udalosťami, ktoré sa odohrali 1. septembra 1939 ráno 4:45 pri meste Gdansku. Autori však nezabudli ani na predohru útoku Nemecka na Poľsko v podobe „kauzy gliwickej vysielačky“, kedy špeciálna jednotka SS preoblečená za poľských vojakov napadlo vysielačku, ktorá bola na nemeckom území. Posledným dátumom kroniky je 2. september 1945 – kedy japonský minister zahraničných vecí Mamoru Šigemicu a náčelník generálneho štábu Jošidžiró Umezu podpísali kapituláciu Japonska.

Kniha je obohatená o množstvo kvalitných dobových fotografií. Zamrzelo ma, že chýbala fotka, keď sovietski vojaci, Alexej Berest a Michail Jegorov a Meliton Kantaria vyšli na strechu budovy Ríšskeho snemu a vztýčili na nej sovietsku vlajku (hoci ide o štylizovanú fotku, prvý raz tam vyliezli bez fotoaparátov, na druhý deň sa preto na miesto činu vrátili). V porovaní s nemeckým vydaním Kroniky druhej svetovej vojny, slovenská verzia je obohatená aj o prehľad nasadenej bojovej techniky s prepracovanými detailami o tom, ako napríklad fungovala protiponorková vojna či na akom princípe fungovali protitankové granáty. Samozrejme všetko s technickými náčrtmi a prehľadnými infografikami. Prezrieť si môžete ako vyzerali rovnošatyfrontových vojakov a hodnostné označenie ozbrojených síl veľmocí. V tomto prípade zamrzí, že chýbajú informácie o slovenskej armáde.

Samozrejme, Kronika druhej svetovej, ktorú si za výhodnú cenu môžete kúpiť v internetovom obchode Gorila, vojny nemôže na piatich stovkách strán priniesť detailné ropzracovanie každého detailu. Záujemcom o problematiku vojnového konfliktu a pochopenie súvislostí prináša vynikajúcu orientačnú pomôcku.

One thought on “Recenzia: Kronika druhej svetovej vojny